Sarı Nokta Hastalığı Nedir ve Tedavisi Nasıl Yapılır?

Sarı Nokta Hastalığı Nedir ve Tedavisi Nasıl Yapılır? - Prof. Dr. Şeyhmus ARI - Gaziantep Göz Hastalıkları Uzmanı
Sarı Nokta Hastalığı Nedir ve Tedavisi Nasıl Yapılır?

Leke tedavisi Sarı nokta hastalığı yaşlanmanın bir sonucu olarakta ortaya çıkar. Yavaş bir seyir izleyerek görme kaybıyla ve özellikle görme alanında ortada siyah bir alan olarak karşımıza çıkabilir. Sigara, genetik yatkınlık ve sağlıksız beslenme gibi alışkanlıklar sarı nokta hastalığı için birer risk faktörüdür.

Nasıl İlerler?

Makula aslında gözde gözün arkasından bulunan retinanın merkezidir. Gözün arkasından bulunan sinir tabakası, retinada bulunan nokta görmenin büyük bir kısmını sağlamaktadır. Makula net bir şekilde görmemizi, okuma yazma, araç sürme gibi aktiviteleri sağlıklı bir şekilde sürdürmemizi sağlar. Makula dejenere olduğunda bu aktiviteleri sağlıklı bir şekilde gerçekleyemeyiz.

Sarı Nokta Hastalığı Belirtileri Nelerdir?

Makula dejeneresansı her hastada farklı belirtiler gösterir. Bu yüzden ilk başta teşhisin konulması zor olabilir. Problem bazen tek gözde olursa diğer göz uzun süre normal işlevine devam edebilir. Tek gözde olduğunda fark edilmesi uzun zaman alabilir fakat iki gözde de olursa merkezi görme kaybı daha çabuk fark edilecektir. Bir sayfada yazılı olan metin yada kelimelerin bulanıklaşması, çizgilerin yamuk gibi görünmesi veya görüş merkezinin ortasında siyah ya da beyaz bir nokta oluşması bu rahatsızlığın başlangıç sebeplerindendir.

Sarı Nokta Hastalığı Tipleri

Kuru Tip: Retina tabakalarının altında yağlı materyal birikmesiyle oluşur. Daha yavaş ilerler ve uzun süre görme azalmasına yol açar.

Yaş Tip: Hasta bölgede oluşan bozuk kılcal damarların makulaya ilerlemesiyle oluşur. Bu tip ani görme kaybına neden olur. Kuru tipe göre oranla daha az görülür.

Kimlerde Görülür?

60 yaş üzeri kişilerde, birinci derece yakın akrabasında makula dejenerensansı olan her dört kişiden birinde bu hastalık ortaya çıkabildiği gibi, kadınlar erkeklerden daha fazla risk altındadır. Diyabet, hipertansiyon, sigara kullanımı, açık renkli göz sahibi olma, damar sertliği, kalp büyümesi, kişilerde vitamin eksikliği gibi etkenler de risk grubuna girmektedir.

Leke Tedavisi ve Süreçleri

Sarı nokta hastalığının kuru tipinde koruyucu tedavi, yaş tipinde ise göz içine iğne tedavisi ve fotodinamik tedavi uygulanır. Koruyucu tedavide anti-oksidan A, C, E vitaminleri, lutein ve çinko kullanılır. Göz içine iğne tedavisi yöntemi damla ile uyuşturularak yapılır. Bu uygulama sırasında hasta herhangi bir ağrı hissetmez. Fotodinamik tedavide ise önce toplardamardan özel bileşimde verteporfin adında bir ilaç verilerek, düşük şiddette bir lazer uygulanır.

Ziyaretçi Yorumları